Veel mensen krijgen een hartfalen buiten het ziekenhuis. Met reanimatielessen in het basisonderwijs op te starten kunnen al heel wat levens gered worden.
Vanuit de Europese Reanimatie Raad (ERC) en de World Healt Organisation (WHO) kwam het Kids Save Lives project.
Deze raden aan om schoolgaande kinderen vanaf 12 jaar, 2 uur per jaar op te leiden inzake reanimatie. Als schoolkinderen zo'n training krijgen, zullen ze dit waarschijnlijk ook thuis aan hun familie leren - en het zelf nooit vergeten. We zullen niet alleen een toename zien van het aantal overlevenden van een hartstilstand wereldwijd, maar ook de sociale voordelen van enthousiaste en positieve jonge mensen. Ze leren anderen helpen. Schoolkinderen en leraren zijn belangrijke "multiplicatoren" in zowel de particuliere als de openbare omgeving en dus zal op de langere termijn het aandeel geschoolde individuen in de samenleving aanzienlijk toenemen, wat zal leiden tot een toename van het totale aantal reanimaties van leken.
Dit concept is al zeer succesvol in Scandinavië. In Denemarken werd aangetoond dat het aantal reanimaties van omstanders bijna verdubbelde na vijf jaar, met een drievoudige verbetering van de overleving na een hartstilstand buiten het ziekenhuis gedurende tien jaar.
De aanpak van het Reanimatie Op School project richt zich naar het voorbeeld van het Kids Save Lives project. Om zo in Vlaanderen hetzelfde doel te kunnen bereiken.
Het project van reanimatie op school start in het laatste jaar van het basisonderwijs. Een duidelijke herhaling met extra aandacht op medisch vlak volgt in de eerste graad van het secundair.
De leerlingen leren hun verantwoordelijkheid opnemen in geval van nood.
Per klas worden de leerlingen in een uitgewerkt programma van 2 aaneensluitende lesuren interactief opgeleid in deze eerste stappen van het levensreddend handelen.
Op een luchtige aangename manier krijgen de leerlingen hun eerste stappen in het levensreddend handelen.
De school ontvangt het kwaliteitslabel van Reanimatie op school.
Vanaf de 2de graad is de les aangepast: afhankelijk van de opvolging van de lessen uit de eerste graad/de eerste kennismaking met reanimatie.
De leerlingen leren hun verantwoordelijkheid opnemen in geval van nood.
Per klas worden de leerlingen in een uitgewerkt programma van 2 aaneensluitende lesuren interactief opgeleid in de correcte stappen van het levensreddend handelen.
Op een luchtige aangename manier krijgen de leerlingen hun (eerste) stappen in het levensreddend handelen.
De school ontvangt het kwaliteitslabel van Reanimatie op school.
Dankzij de organisatie van "reanimatie op school" en de samenwerking met Hogescholen, BRC, ... blijven de prijzen lager ten opzichte van commerciele bedrijven.
Wenst u deze als school te verkrijgen en/of een prijsofferte op maat te ontvangen kan u deze altijd aanvragen.
Financiële ondersteuning:
- Scholen kunnen financieel gesteund worden door vb: lokale besturen of
bedrijven.
- Gemeenten/Steden kiezen vaak voor een volledige of gedeeltelijke
subsidiëring van educatieve lessen voor leerlingen op basisscholen.
Dit geeft ook korting indien dit loopt via het decreet van het flankerend
onderwijsbeleid.
Secundaire scholen werken vaker via projecten.
- Ook meer en meer bedrijven en organisaties bieden steun aan het belang
van deze lessen.
Larenbroekstraat 1
9450 Haaltert
0496/75 35 58
info@reanimatieopschool.be
Reanimatie op school